Babylon A.D. filmkritika

2010. szeptember 15.
76.6981
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa profilja, adatai
gocsa
A Babylon A.D. nyitó tíz perce rendkívül bíztató: egy hideg, mocskos jövőképet látunk, cyberpunk regényekbe is könnyedén beillő tájat, miközben a főszereplő Vin Diesel narrációját halljuk, megszokott sírontúli, reszelős hangján - a Pitch Black kezdődött hasonlóképpen. Mindez egy bátor, gondolatébresztő és akár mélyebben megbúvó, komolyabb társadalmi mondanivalóval is bíró sci-fi kalandfilmet ígér, olyat, amely üzeneteket közvetíteni sem rest. A 2006-ban készült Az ember gyermekéhez hasonlót, hozzáadott bónusszal, ami nem más, mint Vin Diesel, aki kisebb kitérői után (Gorilla bácsi és Védd magad!, a Babylon A.D. 2008-ban, vagyis még a Halálos iram előtt készült) újra agyatlan akció-üzemmódban van, ergó a színészkedésbe ezúttal ugyan nem sok erőfeszítést feccölt, viszont a rosszfiúkat legalább felesleges moralizálás és szemrebbenés nélkül tizedeli. Aztán egyszer csak azt vesszük észre, hogy bilibe lóg a kezünk, de már mióta! Egészen az első 10 perc eltelte óta. A Babylon A.D., Maurice Georges Dantec Babylon Babies című regényének filmadaptációja, szerkezetileg, kinézetében, és hangulatában egyaránt leginkább egy csontvázhoz hasonlítható, vagy akár úgy is megközelíthetjük, mint egy csontváz nélküli, teljesen üres testet ? ahogy tetszik. A lényeg: a történet csak egy befejezetlen vázlat hatását kelti, ami lesből támadva veti magát ránk, olyannyira, hogy időnk sincs feldolgozni, közben a figyelmünket a kidolgozatlan karakterekről a készítők gyors vágásokkal és gyengén megkoreografált akciójelenetekkel igyekeznek elvonni.



Babylon A.D. filmkritika - 2. kép

A Babylon A.D. esete frusztráló, mivel vannak a filmben olyan pillanatok, amikor valódi kreativitás és eredetiség, más szóval őszinte igyekezet üti fel a fejét (a díszletek, vagy például a futurisztikus New York, ami annyira rövid időre látható, hogy szinte észre se vesszük, ha rossz időben pislogunk), illetve észrevehetőek olyan motívumok a cselekményben, amiket érdemes lett volna hosszabban, résztelesebben is kibontani (az elüzletiesedett jövő és a vallás szerepe). Ismét azzal az esettel van dolgunk, amikor adott volt minden összetevő egy igazán kiváló, szórakoztató és elgondolkodtató filmhez, az utómunkálatok, és a hozzá nem értés azonban az izgalmas ötleteket leredukálták langyos, újrafelhasznált klisékké. Sokat elmond a Babylon A.D.-ről az, hogy még maga a rendező/társíró Mathieu Kassovitz is a lehető legrosszabb szavakkal illette a végső, mozikba kerülő produktumot (többek között egy rossz 24 epizódhoz hasonlította), és nem is volt hajlandó azt támogatni, illetőleg sajátjaként elfogadni. Kassovitz állításai szerint a stúdió olyan szinten belekotnyeleskedett a forgatás minden részletébe, hogy képtelen volt a jeleneteket a saját elképzelése szerint felvenni, az egyéni vízióját ennek eredményeképpen a moziváltozat szinte semennyire sem fedi le. Ha lehet hinni a szóbeszédnek, a film vágatlan verziója 160 percnyi játékidővel rendelkezik, de ezt hivatalos források a mai napig nem erősítették meg - habár nem is cáfolták.

A Babylon A.D. története valamikor a nem túl távoli jövőben játszódik, egy olyan korban, ahol a társadalmi rend megbomlott és valamennyi nagyvárost az óriási multinacionális vállalatok tartják irányításuk alatt. A főszereplő Toorop (Vin Diesel), egy zsoldos katona, akit egy Gorsky nevezetű gengszter (Gérard Depardieu) felbérel egy értékes csomag szállítására. A csomag, amelyet Kelet-Eupából egészen az Egyesült Államokig, egészen pontosan New Yorkig kell vinnie nem más, mint egy lány.

Babylon A.D. filmkritika - 3. kép

A törékenynek tűnő lány neve Aurora (Mélanie Thierry), akiről hamar kiderül, hogy sokkal több rejtőzik az ártatlan külseje mögött, mint azt bárki sejthetné. Különleges erőkkel rendelkezik, olyanokkal, melyek még a sokatlátott Tooropot is megdöbbentik. A "csomagot" egy furcsa újkeletű vallás főpapnőjének (Charlotte Rampling) kell átadni, a célhoz egyre közelebb kerülve azonban Toorop, Aurora és az őt kísérő Rebeka nővér (Michelle Yeoh) között meglepően szoros kötelék alakul ki. Ami az érzéketlen harcos számára csak egy munkaként indult, végül mindennél fontosabb személyes küldetéssé válik.


Babylon A.D. filmkritika - 4. kép

Vin Diesel karrierjén végigtekintentve nem nagyon tehetünk mást, csak vakarhatjuk a fejünket: volt idő, mikor ő számított a "következő nagy akciósztár"-nak, a potenciális jelöltek közé sorolódott, akik tovább viszik majd a fáklyát Schwarzenegger után. Ő volt az ügyeletes keményfiú, aztán úgy gondolta kipróbálja magát más területeken is, mivel nem akar beskatulyázódni, ezzel pedig önkezűleg ultraférfias imidzsén nem hogy kisebb-nagyobb csorbákat ejtett, de egész egyszerűen a semmivel tette egyenlővé. Diesel szerepválasztási döntéseiből egészen érdekes következtetéseket vonhatunk le, bár én ettől most tartózkodnék inkább. A Babylon A.D. kitűnő alkalmat kínálna neki, hogy megváltsa magát, és ismét a régről ismert kemény akcióhős lehessen, sőt, a forgatókönyv még ennél jóval többet is biztosítana számára (egy kis dráma, egy kis romantika, egy kis humor), ha képes lenne kihasználni a lehetőségeket, de sajnos ez nem történik meg. Diesel ugyan soha nem lenyűgöző színészi kvalitásairól volt közismert, de a Babylon A.D.-ben mint ha nem is önmaga lenne, csak gépiesen teszi a dolgát, mint ha alvajárna, üresen néz előre és többre nem is képes, mint izmait hatásosan megfeszíteni illetve a nem túl bonyolult dialógusokat hiba nélkül felmondani. Sehol az intenzitás, sehol az érzelem, sehol a többdimenziós karakter, aki Toorop lehetett volna.


Babylon A.D. filmkritika - 5. kép

Diesel karaktere a történet szerint beleesik Aurórába, de ezt, ha Kassovitz nem sulykolná annyira, amennyire, a színészek játékából észre sem vennénk. Az összhang, az izzás teljesen hiányzik, és az sem segít az egész helyzeten, hogy az Aurórát játszó francia színésznőt inkább külseje, nem pedig egyéb képességei alapján választották a készítők. Mélanie Thierry angyali kinézete bájos, és valóban illik is a karakteréhez, de úgy látszik minden energiáját abba ölte, hogy hibátlanul, akcentus nélkül beszéljen angolul - más ötletem legalábbis nincs. Michelle Yeoh, a kínai kung-fu sztár, aki ért már meg sokkal jobb időket is, általában megbízhatóan hozza a tőle elvárt szintet, de ezúttal ő is korlátok közé van szorítva, ezért egyedül nem képes megmenteni a produkciót. A nyúlfarknyi rövid időre feltűnő Gérard Depardieu-ról azt se tudni, mit keres a Babylon A.D.-ben, olyan érzés, mint ha csak egy ebédszünetben gyorsan beugrott volna felvenni a jelenetét, majd rohant is el a fizetési csekkjét beváltani. A sminkje pedig, nehéz elhinni, de még a forgatókönyv kritikán aluli dialógusainál is nevetségesebb eleme a filmnek. A Babylon A.D. színészi oldalról nézve egy gyenge közepes, talán még annyi sem: a karakterek ebben a sztoriban itt inkább csak bábuk, akik néha utaznak, néha beszélgetnek, néha pedig akcióznak, de közben nem sokkal többet tudunk meg róluk, mint amennyi az első találkozáskor kiderült.

Mathieu Kassovitz világszerte legvalószínűbb, hogy Jean-Pierre Jeunet 2001-es mesterművéből, az Amélie csodálatos életéből ismert, amelyben a címszereplő barátját alakította, de Európában egészen szép rendezői karriert mondhat magáénak. Második direktori munkája, A gyűlölet minden bizonnyal ma is számos művészfilm kedvelő kedvenceit összefoglaló listáján előkelő helyet mondhat magáénak, a 2000-es Bíbor folyókkal pedig már nemzetközi viszonylatban is nagyobb sikereket ért el. 2003-ban Amerikában is bemutatkozhatott a Gothika című felemásra sikeredett thrillerrel.

Babylon A.D. filmkritika - 6. kép

Kassovitz nem egy zöldfülű, mit sem sejtő újonc, hanem egy sokévnyi tapasztalattal és a kellő szakmai tudással bíró rendező, aki eddig még igazán rossz filmet nem is tett le az asztalra. Ezért a szavak, melyekkel a Babylon A.D.-t illette, sokat nyomnak a latba, és elég nehéz lenne elhinni, hogy csak utólagos védekezésről, vagy félrebeszélésről lenne szó. Azt persze már sosem tudjuk meg, hogy mi lett volna az eredmény, ha a stúdió békén hagyta volna a direktort, illetve ha megkapta volna a végső vágás jogát, és egy hosszabb, teljesebb filmet rakhatott volna össze, de azt azért nehéz elhinni, hogy Diesel és a többiek elég sok kívánnivalót maga után hagyó játékán mondjuk akármi is javítani tudott volna.


Babylon A.D. filmkritika - 7. kép

A Babylon A.D. nem vitás, hogy lehetett volna egy sokkal jobb, fókuszáltabb film is, de valahol meg kell húzni a határt a "mi lett volna, ha" szituációkban is, és akármekkora alkotói szabadságot is kapott volna Kassovitz, akkor sem lehetett volna ebből az alapanyagból ezekkel a színészekkel valami zseniálisat létrehozni. A film másfél órája alatt szépen eloszlatott, lelketlenül megkoreografált akciójelenetek teljesen átlagosak, inkább kötelező jelleggel kerültek beillesztésre az események folyásába, viszont legalább elvonják figyelmünket az élettelen, unalmas cselekményről. Nem túl izgalmasak, nem pörgetik fel az adrenalinunkat és a kapkodó vágások az élvezhetőséget is alaposan lecsökkentik; ki kicsoda, mit akar, kinek is kell drukkolnunk, és ezekhez hasonló kérdések vetődhetnek fel bennünk közben. A befejezés sietős és nem túl világos, hogy az utolsó 20 percben miért is történnek bizonyos dolgok. Kiábrándító filmhez kiábrándító finálé illik, vélhetőleg ez a tanulság, amit levonhatunk a Babylon A.D.-ből. A legfájdítóbb dolog, hogy nem is érdekel minket, éppen mi történik, és mi lesz a szereplők sorsa, ezért az sem nagyon számít, hogy a befejezés gyenge. Mire kilépünk a moziból, már úgyis más, fontosabb témákon fog járni az eszünk, ez pediglen nem más, mint az abszolút érdektelen élmény jele.

Babylon A.D. filmkritika - 8. kép

A Babylon A.D. nem egy elviselhetetlenül rossz film (kedvezményes napokon még meg is éri a mozijegy árát), de ha kínzással fenyegetnének, jónak akkor sem nevezném. A legfőbb hibája az, hogy inkoherens, sablonos darab ? a fele kb. túlságosan is ismerős, egyharmada zavaros, az egész pedig szimplán maradandó nyomot nem hagyó celluloidpazarlás. Aki egy kis Vin Diesel által abszolvált akcióra vágyik, nézze meg, de aki komolyabb, intellektuális és vizuális szórakozást egyaránt nyújtó sci-fit vár, az rossz helyen keresgél.

Babylon A.D. előzetes

 

Babylon A.D. / Babylon A.D. (2008)

  • Műfaj: Sci-fi
  • Hazai premier: 2010. szeptember 16.
  • Rendezte: Mathieu Kassovitz
  • Hossz: 90 perc
  • 2010-09-15 13:00:34 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/babylon_ad_1.jpg
  • Szereplők: Vin Diesel, Mélanie Thierry, Michelle Yeoh, Gérard Depardieu
  • Forgatókönyv: Eric Besnard, Mathieu Kassovitz
  • Operatőr: Thierry Arbogast
  • Vágó: Benjamin Weill
  • Zene: Atli Örvarsson
Mathieu Kassovitz 90 Atli Örvarsson 2010-09-15 13:00:34 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/babylon_ad_1.jpg
9 hozzászólás

valko2

15 éve, 10 hónapja és 11 napja

hmm. ez a városokat multinacionális cégek irányítják volt egy sorozatban is, a Charlie Jade-ben...

válasz erre

skyman

15 éve, 10 hónapja és 13 napja

Nekem a Vin diesel-es filmek (pl xxx vagy halálos iramban) egytöl egyig marhára tetszettek, ha másért nem hát ezért megnézemröhögő smiley

válasz erre

Kitta

15 éve, 10 hónapja és 14 napja

Már csak a pasi miatt is megnézem! mosolygó smiley

válasz erre

gocsa

15 éve, 10 hónapja és 14 napja

Csak sajnos a Babylon A.D. egy jó alaposan felvizezett Pitch Black-kal egyenértékű.

válasz erre

Shade

15 éve, 10 hónapja és 14 napja

Vin Diesel nekem is a kedvencem a Ridic alakítás miatt. röhögő smiley

válasz erre

marco

15 éve, 10 hónapja és 15 napja

Vin Diesel nagy forma, a Pitch Black meg valóban alapmű. Ezt is megnézem.

válasz erre

Vendég

15 éve, 10 hónapja és 15 napja

Azt hittem a címet olvasva, hogy a sorozatból készült, de nem. Ez jobb.mosolygó smiley

válasz erre

Tibit

15 éve, 10 hónapja és 15 napja

Anno a Pitch Black az egyik kedvenc filmemnek számított. Diesel barátunk hangja pedig nem mindennapi, és sztem ez a szerepének csak jót tett. Ha jól tudom, vmi gyerekkori betegségben lett ilyen a hangja. Számomra nagyon megérte angolul is megnézni néhány filmjét. Sőt, eredeti nyelven az igazi szinte minden film. Persze a magyar szinkronszínészek ettől még zseniálisak. mosolygó smiley

válasz erre

totyak

15 éve, 10 hónapja és 15 napja

Nahát-nahát! Ez a film akár még jó is lehet. Meg kellene nézni.

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profilja