Az elfogadott kártyákat az Adobe honlapján, az Adobe Premiere Pro termékleírásnál tudjuk ellenőrizni a Certified third-party capture cards menü pontra kattintva. Célszerű ellenőrizni, mert a kínálat napról-napra változhat (a Premiere 6.5-ös változatához például majdnem 30 kártya készült). Természetesen annak sem kell elállnia a program használatától, aki nem rendelkezik ilyen komoly realtime kártyával (én sem rendelkezem ilyen kártyával és csak 2Ghz-es processor fut a gépemben az igényelt 3Ghz-cel szemben).
Árak, beszerezhetőség:
Az egyik az Adobe Video Collection Standard Editon, melynek tartalma:
Adobe After Effects 6.0 Standard edition, a film, videó, multimédia és webszerkesztés terén egyaránt jól használható program, videó és hangeffektusok készítéséhez, editálásához is kiváló.
Adobe Premiere Pro,
Adobe Audition, a professzionális igényeket kielégítő hangszerkesztő alkalmazással csúcsminőségű hanganyag keverhető multimédiás alkalmazásokhoz, vagy például DVD-khez 24-bites 96kHz-es minőségben.
Adobe Encore DVD, professzionális, több-nyelvű, interaktív menürendszerrel ellátott DVD-k készíthetők. Közvetlenül szerkeszthetők a DVD menürendszerét alkotó Photoshop állományok a rétegek megőrzésével.
A másik csomag az Adobe Video Collection Professional Edition, melynek tartalma:
Adobe After Effects 6.0 Professional, az Adobe After Effects bővített változata.
Adobe Photoshop 7.0, professzinális képszerkesztő program, képek retusálása, montázsok szerkesztése nyomtatásra, internetre, multimédiához.
Adobe Premiere Pro,
Adobe Audition, ld. fent.
Adobe Encore DVD software, ld. fent.
Az Adobe honlapján még érdemes szétnézni a kapcsolódó plug-in-ek között, bár egyelőre még sok fejlesztés alatt áll. Például érdemes figyelemmel kísérni az Inscrieber TitleMotion programját (jelenleg fejlesztés alatt van), mely feliratozó program jelentősen felülmúlja az Adobe Premiere Pro beépített programját.
Ezeket a Plug-in-eket magyarországi forgalomban nem lehet kapni, csak innen vagy a fejlesztő honlapjáról vásárolhatóak meg.
Újdonságok:
Az Adobe programozói kitettek magukért, nemcsak új funkciókkal ruházták fel a programot, de a kezelő felületet is átrendezték, így a használhatósága nagy mértékben javult.
Új funkciók:
Az előző változatban, ha valamilyen effektet vagy átmenetet helyeztünk el a filmünkben, akkor előtte le kellett számoltatni a programmal, hogy láthassuk a változást. Mindaddig amíg nem tettük meg a változás nem volt látható. A Premiere Pro-ban ellenben ezek a változások rögtön láthatóak.
A realtime kártya nélküli rendszerekhez azonban ehhez a teljesítményhez minimum P4 3GHz processor szükséges, ez alatt továbbra is valósidő előnézeti (gyors elő-megtekintés frame vesztett lejátszással) üzemmódról beszélhetünk csak.
Valós idejű mozgásgörbe
Mostantól a mozgásgörbéket még jobban lehet szerkeszteni, köszönhetően a beépíthető kulcspontoknak.
Teljes körű OpenType támogatás
Az Adobe Premiere Pro már teljes mértékben támogatja az OpenType és a Unicode fontkészleteket.
Azonban fontos, hogy az operációs rendszerben fel legyen telepítve az adott nyelv, ezen kívül ügyeljünk a megfelelő billentyűzet kiosztásra is! Még így is előfordulhat, hogy néhány speciális karakter elemnek más a sorszáma. Ilyenkor keressük ki az operációs rendszer karaktertáblájából.
Sokrétű, csoportosítható időtábla
A bonyolultabb munkákat könnyíthetjük meg vele. Az időtáblán több jelenettel dolgozhatunk egyszerre. A jelenetek között az időtábla felső részében található fülekkel tudunk váltani. Új jelenetet a file menü new menüpontjával a Sequence paranccsal helyezhető el (van egy sequence menü a parancssorban, de ezzel csak a jelenten belül dolgozhatunk, pl. itt számoltatható le mostantól a filmünk)
Fejlett színkezelés
Ezzel a funkcióval változtatható meg a szín bármely paramétere (a színárnyalata, a telítettség, a világosság, a világos- , közép- és sötét értékek, árnyékolás, stb ) egy képkockában vagy akár az egész filmben. Ezzel a színkorrekciós eljárással akár színeket is kicserélhetünk (ez a menüpont hasznos lehet a rossz fehéregyensúllyal készített felvételek korrigálására is) A színkorrekciót vektor scope és hullámforma megjelenítéssel korrigálhatjuk.
Fokozott lehetőség az audió szerkesztésben
Az Adobe Premierehez képest jelentősen bővült a Premier Pro audió szerkesztési lehetőségei. Az eddigiekben már alkalmazott VST audió plugin-eket nem csak hangrészletekre, hanem egész audió track-ekere is alkalmazhatunk. Lehetőségünk van továbbá 5.1-es surround hang készítésére is, ha rendelkezünk megfelelő (5.1-es) hangkártyával.
Ezáltal hatékonyabbá vált az effektek kezelése és szerkesztése. Az effekt vezérlő panelen az összes effekt kulcspontok által szerkeszthető, így elérhető hogy egy effekten belül kulcspontokként más paraméterekkel rendelkezzen a változtatott videó vagy hanganyag (pl. a szellemkép hol jól látható hol halványabb, vagy hol hangosabb a hanganyag hol halkabb). Ugyanúgy, mint az Adobe After Effects programban.
Adobe PhotoShop rétegek támogatása
A rétegeket tartalmazó PhotoShop fájlokat (*.psd) mostantól importálhatóak egybe ágyazott rétegként, vagy akár rétegekre bontva is. Lehetőséget biztosítva pl. kiváló logók készítéséhez.
A vezető videó formátumok támogatása
Közvetlenül DVD-re írhatunk az időtábláról. Importálhatunk(!) és exportálhatunk MPEG-1, MPEG-2, DV, AVI (divx avit is!!!), Windows Media 9 Series, és QuickTime formátumokat. Olyan hangformátumokban is kezelhetünk mint a WAV, WMA, MP3, és AIFF file-ok. Így már videónkat és audiónkat elkészíthetjük DV-re, DVD-re, CD-re, VCD-re, SVCD-re és a Web-re is. AAF kimenet segítségével megoszthatjuk őket más professzionális szerkesztő-programokkal.
Testreszabható gyorsbillentyűzet
Az Adobe Premier Pro egyik nagyszerű funkciója, hogy beállíthatunk saját billentyű kombinációkat a funkciók eléréséhez. Ezeket a beállítások el is menthetjük, így felhasználóként külön gyorsbillentyűket használhatunk, de meg is oszthatjuk őket másokkal.
Standard Deffinition (SD)/Hight Deffinition (HD) támogatás
Importálhatunk és szerkeszthetünk HD vagy SD termékeket a Premiere Pro-hoz használt, hitelesített OEM hardverekkel.
A Windows Media 9 sorozat HD kódolásához használja a beépített Adobe Media Encoder-t.
Új elrendezés:
A programozók nem csak új funkciókkal látták el az Adobe Premier Pro-t, de kicsit át is rendezték a kezelőfelületét a jobb használhatóság érdekében.
Project tábla
Az eredeti funkciója mellett az effekteket és az átmeneteket is ezen a táblán érhetjük el. Az effektekenet négy csoportra bontották (Audio Effects, Audio Transitions, Video Effects és Video Transitions)
Monitor tábla
A legnagyobb változás ezen a táblán ment végbe. Egyben jelenik meg az erediti (felhasznált) klipet megjelenítő lejátszó és a szerkesztett (végső) klipet megjelenítő lejátszó. Ráadásul az eredeti klipet mutató lejátszót lehet átváltani az effektek és átmenetek kezeléséhez. Mivel sok új résszel bővült ez a tábla a felső rész kétharmadát el is foglalja, így alapállapotban csak a Project tábla fér el mellette.
Timeline tábla
Ezen a táblán csak kisebb változások mentek végbe. Kikerültek belőle a szerkesztő ikonok és külön táblán kaptak helyet (közvetlenül a Timeline tábla mellett balra). Változtak a videó és audió sávok is. Eltűnt a Video 1A, Video 1B valamint a Transition sáv. Mostantól az átmeneteket nem külön sávba kell raknunk, hanem vagy egy sávban két klip közé vagy pedig két sávban az egyik klip végére és a másik elejére. További kellemes változtatás, hogy a Timeline felbontását nem egy lenyíló menüsoron, hanem egy csúszkával változtathatjuk. (Érdekességként megemlíthető, hogy a videó és audió részletek színei változtathatóak az Edit menü Label parancsával.)
Info és History tábla
Mindkét tábla mostantól a jobb alsó sarokban egyedülállóan található. Az Info táblából a már említett Monitor táblába került az Effect Control panel. A History táblából pedig kikerültek és nem lettek más táblába áthelyezve a Navigator és Commands panelek.
Új menüpontok:
Már a főmenü pontokat is átdolgozták, kikerült a menüsorból a Timeline menüpont és helyette 3 új menüpont jelent meg a Sequence, a Marker és a Title menüpont.
File menüpont
Az Interpret Footage menüpontot használva beállíthatjuk a kijelölt filmrészlet frame sebességét és kódolását, beállíthatjuk a felbontását különböző szabványoknak megfelelően. A Timecode menüpont segítségével címkéket helyezhetünk el a film különböző részein. A leghasznosabb menüpont azonban az Export Timeline/Export to DVD menüpontja, mellyel közvetlenül DVD-re exportálhatjuk filmünket, itt állíthatjuk be a DVD tulajdonságait.
Edit menüpont
Itt található a fentiekben már említett Label menüpont, valamint itt állíthatóak be a gyorsbillentyű definíciók (Keyboard Customization). A Preferences menüpontra is érdemes ránézni számos új beállítási lehetőségre nyílik lehetőségünk.
Project menüpont
Ez a menüpont szinte teljesen átdolgozásra került, szinte csak a Project Settings emlékeztet a régi menüpontra. Itt állíthatjuk be, hogy a Timeline-on milyen sávok jelenjenek meg (pl. 3 videó sáv és 5 5.1-es audió sáv). Az Unlink és Link Media menüpontokat használva fűzhetjük össze és választhatjuk külön a videó és audió sávokat. Exportálhatunk és Importálhatunk Batch listákat és itt exportálhatjuk ki egész munkánkat AAF file-ként.
Clip menüpont
Ebben a menüpontban lényeges változás nem történt, de a Marker-hez kapcsolódó menüpontok felkerültek külön menüként a menüsorba.
Sequence menüpont
Ez a régi Timeline menüpont új elnevezése, tulajdonképpen funkcióiban ugyanaz, csak nem az egész Timeline-ra, hanem a kiválasztott jelenetre vonatkozik. A régi menüpontban itt is megtalálhatóak voltak Marker-hez kapcsolódó menüpontok, melyek szintén felkerültek a Marker menüpontba.
Marker menüpont
Szintén új menüpont, de csak átcsoportosításokról van szó, ezekről pedig feljebb már volt szó.
Title menüpont
Az Adobe Premiere Pro belső feliratozó plug-in-jével készített feliratokat formázhatjuk, alakíthatjuk közvetlenül a Premiere-ből.
Window menüpont
Az átalakított platformon tudunk változtatni az almenüpontok segítségével, ha esetleg néhány táblát bezártunk, itt nyithatjuk újra meg őket. (tipp: néhány palettát a fülnél megfogva áthúzhatunk másik táblába, pl.: Effect Controls-t a Monitorból a Project táblába.)
Adobe Premiere Pro a gyakorlatban:
Néhány új funkció gyakorlati alkalmazását nem árt részletesebben is áttekinteni. Az alábbiakban a színkorrekciót, az 5.1-es hang szerkesztését, a kép a képben készítését valamint hogyan húzzunk be klip részeket a Project tábláról a Timeline-ra.
Színkorrekció
Az Adobe Premiere Pro által alkalmazott színkorrekciós effektet használva a videó olyan színhibáit javíthatjuk ki, melyek a szín elkenődéséből, fényviszonyok torzulásából, az éles fények és árnyékok miatti szín vesztéséből adódnak. Mindegyik módosítás, melyeket elvégzünk azonnal megjelenik a monitor táblán lévő waveformon és vectorscope-on.
1. A munkaasztal beállítása
A munkaasztal színkorrekció alkalmazásához való optimalizálásához válasszuk a Window > Workspace > Color Correction menüpontját. Ezt a parancsot kiadva az Effect Control panel átkerül a Project táblába és a helyén egy minta ablak jelenik meg (Reference Monitor), ahol a változásokat követhetjük figyelemmel.
Nyissunk meg egy projektet, mely tartalmaz olyan részeket melynél színkorrekció alkalmazására szükség van.
2. A Reference Monitor és a Program view szinkronizálása
A Reference Monitor panel lehetővé teszi, hogy az adott klipet waveform vagy vectorscope alakban jeleníti meg. Válasszuk a Gang To Program Monitor a Reference Monitor menüjéből (a panel jobb felső sarkában található nyílra kattintva hívható meg ez a menüsor) így mindkét lejátszón ugyanaz a frame lesz látható. Bármelyik csúszkát húzzuk el mindkét panelen és a Timeline-on a másik kettőn is ugyanaz a frame lesz kijelölve. Miután bejelöltük a Gang To Program Monitor pontot, ugyanebben a menüsorban válasszuk a Waveform menüpontot.
3. A színkorrekció effect alkalmazása a klipre
Kattintsunk az Effect fülre a Project táblában és írjuk be a color corrector parancsot a contains text box-ba. Amikor a Color Corrector effect megjelenik, fogjuk meg az effekt ikonját és húzzuk a Timeline-ban található klipre.
Húzzuk a csúszkát a klip egy frame-jére és figyeljünk arra hogy a klip ki legyen jelölve a Timeline-ban. Kattintsunk az Effect Controls fülre a Project ablakban, hogy lássuk az összes olyan effektet mely a kijelölt kliphez kapcsolódik, majd nyissuk le a Color Corrector effectet, hogy megjelenjen az összes módosítási lehetőség.
4. A fekete, fehér és szürke pontok beállítása
A Reference Monitorban látható waveform monitoron egy grafikon látható, mely a videóképünket mutatja meg. A vízszintes tengely a videóképben található sorokat, a függőleges a jel amplitúdóját mutatja, az IRE (Institute of Radio Engineers) által mért egységekben. A sötét értékek alul a világos értékek felül találhatóak. Ha a videó amplitúdója meghaladja a 100 IRE a fehér, vagy a 7,5 IRE a fekete esetén akkor az adott filmrészleten színkorrekcióra van szükség, hogy megfeleljen az U.S. adás követelményeinek(Pal rendszer esetén ezek a paraméterek mások) és ne torzuljanak a részletek.
A görbe átalakításához használjuk a Black/White Balance kontrol panelt. Itt a feketénél található szín felszedővel válaszuk ki a felvételen egy olyan pontot, amelyik valóban fekete. A waveform monitoron is figyelemmel követhetjük a változásokat, ha a görbe eléri a 7,5 IRE-t jelző zöld vonalat, akkor megtaláltuk a helyes beállítás, elengedhetjük az egeret. Ismételjük meg ezt a műveletet a fehér egyensúllyal is, amíg a görbe 100 IRE alá nem csökken. Így a képről eltűnnek az éles fények és tompább lesz a kép.
Egy köztes szín eltávolításához a film részleten, használhatjuk a Gray point-ot, vagy pedig használhatjuk a HSL Hue Offset menüpontot, ahol színkerekek segítségével változtathatjuk meg a film tónusát, fény élességét, árnyékolását.
5. Színskálák módosítása
Előfordulhat azonban, hogy a képnek csak bizonyos színeit kívánjuk módosítani, anélkül, hogy változtatnánk a Highlights-on, Midstones-on vagy a Shadows-on. Például megeshet, hogy el kell távolítanunk az árnyékban megjelenő kék színt egy havas képen, anélkül, hogy a Highlights sárgává válna.
Ahhoz hogy megállapíthassuk, hogy a program melyik részt látja a legvilágosabban, melyek a közepes tónusú színekés melyek tartoznak az árnyékos részhez, ehhez a Tonal Range menüponton belül kell kipipálni a Preview menüpontot. A megjelent képen az árnyék fekete, a midtones szürke és a highlights fehér.
Amíg az Adobe Premier Pro különbözőképen definiálhatja a tónusokat, addig mi saját magunk állíthatunk a tónusokon, ha a kép túlságosan árnyékos vagy fényes.
6. Színek változtatása
A HLS menüt lenyitva és a tonal range lenyíló menüjében választva külön kezelhetjük a highlights-ot, a midtones-t és a shadows-t.
Ahhoz, hogy lássuk a változtatásokat állítsuk a Reference Monitor-t Vectorscope módba. A színárnyalatok szögletes elrendezésben jelennek meg, a szín értékek 0-tól 360°-ig helyezkednek el. A színek erőségét vagy a telítettségét a középponttól való távolság jelzi. A fekete, a szürke és a fehér jelenik meg középen, az élénk színek a kijelzőn kívül találhatóak.
A színárnyalat és a telítettség változtatásához görgessük az értékeket vagy gépeljük be az új értékeket. Ahhoz, hogy az élénk színek ne elkenődve jelenjenek meg az NTSC képernyőkön a telítettségi értékeket vegyük lejjebb.
7. A videó részlet értékeinek behatárolása
Ha a klip luminance és saturation értéke meghaladja a kívánt értéket, pipáljuk be az Enable Limiter menüpontot és üssük be a chrominance és luminance minimum és maximum értékeit.
8. Ellenőrizzük munkánkat
Azzal a hardware-rel játsszuk ki a javított klipet egy televizióra, amelyikkel majd ki fogjuk exportálni a klipet.
Az Adobe Premiere Pro egyéb olyan effecteket is tartalmaz amelyekkel módosíthatunk a színeket, ilyen például a Color Match, Broadcast Colors és a Gamma effektek.
5.1 hanganyag készítése
Az AdobeŽ PremiereŽ Pro segítségével készíthetünk 5.1-es surround hangot DVD-hez vagy színházi mozgóképhez.
Az 5.1-es surround készítéshez rendelkeznünk kell egy ASIO (Audio Stream Input/Output)-val irányított hangkártyával, az ahhoz csatolt 5.1-es surround hangszóró szettel és 6 csatornás outputtal. Ha az audió hardware-ünk nem felel meg ezeknek a követelményeknek, akkor a Premiere Pro az 5.1-es hangot lekeveri kétcsatornásra a sztereo hangfalainkhoz vagy fejhallgatónkhoz, és nem kapunk élvezhető surround hangzást.
1. Készítsünk jelentet 5.1-es master hangsávval
A Project táblában kattintsunk (jobb klikk) a New Item gombra és válasszuk a Sequence menüpontot, itt válasszuk az 5.1-es beállítást a Master lenyíló menüből. (A master sáv beállításának 5.1-esnek kell lennie, hogy kialakíthassunk 5.1-es hangot.) A Mono, Stereo és 5.1-es menüpontokban azt állíthatjuk be, hogy adott lehetőségekből, hány sávra van szükségünk. Állítsuk be a kívánt értékeket és kattintsunk az OK gombra.
2. Importáljunk audió klipeket
Válasszuk a File > Import menüpontot, jelöljünk ki egy vagy több audió számot és kattintsunk az Open-re.
Tehát készíthettünk így is audió klipeket vagy használhatjuk hozzá az Adobe Audition-t és az ott kapott eredmény importálhatjuk az Adobe Premiere Pro-ba. Ha az Audition-ból való exportáláshoz a Project Link opciót használtuk, később mikor az Adobe Premier Pro-ban akarunk változtatni az Audition munkánkon, használjuk az Edit > Edit Original parancsot, így részleteiben módosíthatunk az audió fájlunkon.
3. Audió klip hozzáadása a jelenethez
Fogjuk meg az audió klipeket a Project táblában és húzzuk a Timeline tábla 5.1-es surround hanggal rendelkező jelenetébe (az audió sávok fejlécének jobb felső sarkában az 5.1-es szám jelzi, hogy a sávba 5.1-es hanganyag kerül). Ha egy olyan audió klipet választottunk mely több csatornás mint amennyi audió csatornánk van, akkor válasszuk a Sequence > Add Tracks menüpontot és adjunk a klipünkhöz annyi audió csatornát, amennyire szükségünk van. A mono hanganyagokat bárhová helyezhetjük az 5.1-es csatornákban, azonban a stereo hang fájlok nem helyezhetőek el bennük, ahhoz hogy a stereo fájlokat is elhelyezhessük két mono file-á kell bontanunk, ezt a Clip > Audio Options menüpontban tehetjük meg. Az 5.1-es surround hanganyagokat változtatás nélkül a master sávban helyezhetjük el.
4. Nyissuk meg az Audio Mixer táblát
Válasszuk a Window > Audio Mixer menüpontját, így megnyitva az Audio Mixer táblát, mellyel szerkeszthetjük a sávok hangerejét, mezőit és alkalmazhatunk effekteket.
5. Kapcsoljuk be az automatikus rögzítést és indítsuk el a visszajátszást
Az Automation Options legördülő menüből válasszuk ki a változtatásunkhoz szükséges menüpontot (Write, Latch vagy Touch). Az aktuális 5.1-es mix meghallgatásához kattintsunk az Audio Mixer tábla alján található play gombra (lejátszás közben a jobb oldali master sávban láthatjuk is a hanganyag sávonkénti megbontását). Miközben szerkesztjük a hanganyagunkat bekapcsolhatjuk a Loop (ismétlés) gombot a folyamatos lejátszás érdekében (használjuk a Touch módot, ha csak a már meglévő mixünk beállításait akarjuk változtatni).
Write módban minden egyes alkalommal, mikor lejátsszuk a felvételt, rögzíti a beállításokat az Audio Mixer. Latch módban nem rögzíti a felvételt amíg változtatunk a beállításokon. A Touch mód hasonlít a Latch módhoz, kivéve hogy a beállítások visszaállnak a kezdeti állapotukba, mikor befejezzük a lejátszást. Ezekkel az automatikus beállításokkal rögzíthetjük a változásokat, melyeket az Audio Mixer-ben készítettünk.
6. Változtassunk az audió sávokon az 5.1-es master tálcán belül
Ellenőrizzük, hogy minden egyes audió sáv Automation Option-ja számunkra megfelelő, majd kattintsunk a lejátszás gombra. Fogjuk meg az 5.1-es tálcán belül található korongot (közvetlenül a hangerő kijelzők fölött jelenik meg), a korongot bárhová húzhatjuk, közben hallgathatjuk a hangelosztás változásait.
Ezt a tálcát csak mono és stereo sávok esetén használhatjuk, ha már eredetileg 5.1-es hangot húztunk be ez a mező nem jelenik meg.
7. Alakítsuk ki a középső hangsávot
Ellenőrizzük, hogy minden egyes audió sáv Automation Option-ja számunkra megfelelő, majd kattintsunk a lejátszás gombra. A center sáv erősségének beállításához használjuk a tálca jobb felső sarkában található tekerő gombot.
Gyakran előfordul, hogy a center hangszórót dialógusokra használjuk, ezért célszerű lehet levennünk ennek a sávnak a hangerejét, fenntartva a helyet a párbeszédeknek (ez persze csak akkor célszerű megcsinálnunk, ha filmrészletünkben van párbeszéd).
8. Állítsuk be az LFE hangerőt
Ellenőrizzük, hogy minden egyes audió sáv Automation Option-ja számunkra megfelelő, majd kattintsunk a lejátszás gombra. Az LFE (low-frequency effects) hangerejét a basszus kulcsos tekerő gombbal szabályozhatjuk. Az LFE hangsávot a subwoofer-en hallhatjuk (mély basszusnak számítanak a 120 Hz alatti hangok).
9. A végeredmény értékelése
Az Automation Options legördülő menüben válaszuk a Read módot, hogy vissza tudjuk hallgatni a számunkat az elvégzett változtatásokkal, anélkül hogy véletlenül elállítanánk őket. Ha szükséges kapcsoljunk vissza Write, Latch vagy Touch módba és végezzük el a kívánt változtatásokat, amíg kielégítő eredményt nem kapunk. Mikor befejeztük, győződjünk meg róla, hogy az összes Automation Options menüt Read üzemmódba kapcsoltuk.
A felsoroltakon kívül még számos beállítási lehetőség van az Audio Mixer-en belül, alkalmazhatunk például effekteket is, melyek nagy mértékben megváltoztathatják a kapott eredményt.
Kép a képen szerkesztése
1. Húzzunk be klipeket
Importáljunk két videó fájlt egy új project-be. Majd alakítsuk ki a munkaasztalunkat, az effektekkel való munkához válasszuk a Window > Workspace > Effects menüpontot.
2. A klipek sorrendjének kialakítása
Ha egy klipet részben el akarunk fedni egy másikkal, akkor válasszuk ki melyik klipet kívánjuk az előtérbe tolni és húzzuk a Video 3-as sávba. A másik klipet pedig húzzuk a Video 2-es sávba, közvetlenül a Video 3-as sávban található klip alá. Figyeljünk arra, hogy mindkét videó klip azonos hosszúságú legyen és igazítsuk össze az In és Out pontjaikat. Következőnek készítsünk egy Color Matte-t, mely majd keretként szolgál (File > New > Color Matte). Helyezzük a Color Matte-t a Video 1-es sávba és állítsuk a klipekkel azonos hosszúságúra.
3. Nyissuk meg az Effect Controls táblát, hogy alakítani tudjuk a Motion effektet
Jelöljük ki a Video 3-as sávban található klipet és válasszuk a Window > Effect Controls-t. Mikor az Effect Controls panel megjelenik, elérhetővé válnak az alap effektek (Fixed Effects). Ezek az effektek minden klipen megtalálhatóak és lehetőséget biztosítanak a klipek alaptulajdonságainak változtatásához. Nyissuk le a Motion effektet, hogy elérhetővé váljanak a klip pozícióját, méretarányát és forgathatóságát befolyásoló effektek.
Kattintsunk a Motion effektre, hogy ki legyen jelölve.
Ekkor a Program Monitoron a klip sarkaiban és oldalain fülek jelenek melyek segítségével átalakíthatjuk klipünket.
Ha nem látjuk a füleket a klip körül ellenőrizzük, hogy a Motion effekt ki van-e jelölve vagy pedig csökkentsük a ráközelítésünket a klipünkre (előfordulhat, hogy nagy felbontás esetén a képernyőn kívülre kerülnek a fülek).
A Program Monitoron fogjuk meg valamelyik fület és közelítsük a középpont felé, ekkor a kép zsugorodni kezd. Következőnek kattintsunk a képre és lenyomva hagyott bal egérgombbal húzzuk a képünket új pozícióba. Az Effect Controls panelen a scale és position tulajdonságai megváltoznak.
Most hogy már tudjuk használni a Motion effektet, kattintsunk a Motion effekt jobb felső sarkában lévő Reset gombra és állítsuk vissza az eredeti beállításokat.
5. A Crop effect alkalmazása
Használhatunk bármilyen Standard effektet, mellyel megváltoztathatjuk a klipjeink beállítását, ilyenek például a Crop és Garbage effektek. Ezek az effektek a Fixed effektektől eltérően, nincsenek alapból rajta klipjeinken, de mi beépíthetjük őket.
A Crop effekt alkalmazásához kattintsunk az Effect fülre a Project táblán. Lépjünk be Video Effects, majd azon belül a Transform könyvtárba. Húzzuk a Crop effektet a Video 3-as sávra és jelöljük ki a klipet.
Az Effect Controls panelent jelöljük ki a Crop effektet, ekkor újra fülek jelenek meg a klipünk körül a Program Monitoron. A fülek segítségével levághatjuk a megjeleníteni nem kívánt szélső képrészleteket (csak a fülek közötti négyszöges rész marad látható). Végezzük el ugyanezt a műveletet a Video 2-es sávban lévő klipünkkel is.
Az effektet eltávolíthatjuk a klipről, ha az Effect Contols panelen kijelöljük a Crop effektet és nyomunk egy törlés gombot. (Ahhoz, hogy helyes effektek jelenjenek meg az Effekt Controls panelen a jó klipet kell kijelölnünk a Timeline táblán.
6. A Garbmage Matte effekt használata
A Timeline táblán húzzuk a könyvjelzőt a klipünk kezdetéhez, majd jelöljük ki a Video 3-as sávban található klipünket.
Az Effects panelen nyissuk meg a Video Effects könyvtárban található Keying könyvtárat. Húzzuk a Garbage Matte effektet az Effect Controls panelba.
Jelöljük ki az effektet, mint már megszokhattuk ekkor megjelennek a fülek a klipünk körül.
Húzzuk el a jobb felső és alsó fület létrehozva egy osztott képernyőt.
Ne felejtsük el, hogy animálhatjuk is effekteinket a kulcspontok alkalmazásával, valamint az Adobe Premiere Pro számos egyéb hasznos effekttel is rendelkezik.
Közvetlen szerkesztés a Project táblából
1. Állítsuk át a Project tábla beállításait
Alapjában a Project tábla thumbnails-e ki van kapcsolva, azonban bekapcsolásával lehetőségünk nyílik egy gyors áttekintésére és a kezdőpontunk kiválasztására.
Miután bedigitalizáltuk klipünket és behúztuk a projekt listánkba, kapcsoljuk be a Project menüből a thumbnails beállítást (Vegyük ki a pipát az Off mellől és pipáljuk ki a Large menüpontot). Ha megakarjuk nézni a behúzott videónkat nyomjuk meg a thumbnail melletti play gombot vagy a thumbnail alatti csúszkával nézzünk bele klipünkbe.
2. Kezdő pont kiválasztása
Most már végre tudunk hajtani alaprendezéseket a Project táblán. Előszőr kattintsunk a Project tábla menüjének Edit Columns pontjára. Ellenőrizzük, hogy a Video In Point be van-e jelölve. Válasszuk ki egy klipet a Project táblán. Nézzük meg, hogy az előnézeti ablakban a kiválasztott klip jelent-e meg és hogy az előnézet alatti csúszka teljesen a bal oldalon van-e. Ha ez megvan kattintsunk a Poster Frame gombra. A Project tábla alján található scroll bar-t húzzuk egészen addig, amíg meg nem jelenik a Video In Point oszlop. Miután beállítjuk a Video In Point értékét és elfogadtatjuk a változást, akkor a klip részletünk lejátszás esetén ettől a ponttól fog kezdődni.
Figyeljünk oda arra, hogyha a Poster Frame-et beljebb állítjuk a csúszkán akkor onnantól számítja az film részletünk elejét a program. Például ha a Poster pontot 10 másodpercnél állítjuk be, akkor amikor állítjuk a Video In Point értékét nem a tényleges elejétől mért távolságát jeleníti meg, hanem a Poster Frame-től mért távolságot. Ezért kell Poster Frame-nek az első kockát bejelölni, különben elcsúszhatunk a kívánt kezdési ponttól.
A klipek csoportos behúzásához tartsuk lenyomva a Ctrl billentyűt és a klipek kijelölése után húzzuk be a jelenetbe. Ha a Ctrl lenyomása mellett egy már meglévő klipre húzzunk egy másikat, akkor az új klipet beszúrja az adott helyre és a régi klip azon részét amelyik a beszúrási pontnál volt található, eltolja és onnan folytatja ahol a beszúrt klip véget ér.
Klip beszúrása adott klip részlet fölé, húzzuk a klipet arra a már meglévő klip részletre, melyet el szeretnénk takarni Amíg a klipet a másik klip fölött tartjuk a Program Monitorban két kép jelenik meg. A képek értékei megmutatják, hogy a beszúrni kívánt klip a jelenet mely szakaszába kerül (hol fog kezdődni és hol ér majd véget), ha megfelel számunkra hely engedjük el az egér gombját és szúrjuk be a klipet.
Tehát a Program Monitoron azt a két frame jelenik meg, mely közzé az új klipet beszúrni kívánjuk, ebből kifolyólag a két frame közti eredeti képkockák törlődnek a jelenetünkből
4. A jelenet előnézetben és a jelenet finomítása
Miután beszúrtuk az új klip részt, hogy melyik részeket kívánjuk leszámoltatni. Ehhez használjuk gyorsbillentyűket, húzzuk a Timeline-ban a könyvjelzőt a kezdőponthoz és nyomjunk Alt + [, majd húzzuk a könyvjelzőt a végponthoz és nyomjunk Alt +]. Ha ez megvan nyomjunk entert és már a program el is kezdi a leszámolást.
A jelenet finomítását számos nézetben elvégezhetjük, használhatunk Source nézetet, Trim nézetet és a Program nézetet. Most ezeknek a részletezésébe nem mélyedünk bele, az Adobe Premiere Pro használati utasításában mindent megtalálhatunk amire szükségünk lehet.
Adobe Premiere Pro
Fejlesztő: Adobe Systems Incorporated
Kiadó: Adobe Systems Incorporated
URL: www.adobe.com
Típus: Videó szerkesztő szoftver
Megjelenés: 2003. augusztus
Ára:
dobozos verzió: 699$
online verzió: 699$
Grafika: 9
Használhatóság: 9
Minimális konfiguráció:
MicrosoftŽ WindowsŽ XP Professional vagy Home Edition a Service Pack 1 fejlesztve
IntelŽ PentiumŽ III 800MHz processor
256MB RAM
800 MB szabad lemez terület
1,024x768 képfelbontás 32 bites színmélység
CD-ROM és/vagy CD író
Windows kompatíbilis hangkártya
Ajánlott konfiguráció:
MicrosoftŽ WindowsŽ XP Professional vagy Home Edition a Service Pack 1 gyel fejlesztve
Pentium 4 3.06GHz processor
1 GB vagy ennél nagyobb RAM
DVD író (DVD-R/RW+R/RW) az export to DVD funkcióhoz
1,280x1,024 képfelbontás vagy duál monitorok
Windows kompatíbilis hangkártya
Pozitívumok:
Bővülő lehetőségek és egyszerűsödő kezelhetőség
Megnőtt azon file formátumok amikkel dolgozhatunk (Divx is!)
A Premier Pro egyre jobban együtt működik a többi Adobe termékkel
Negatívumok:
Magas hardware követelmény
Kisebb hibák (ilyen például az utóhangosítás, mely az előző változatban elvégezhető volt a Timeline-on, most pedig az Effect Controls palettára került. Itt ugyan precízebben be lehet állítani a hangosítás mértékét, de nehezebb behatárolni az utóhangosítás helyét (természetesen csak egyszerűbb munkálatok esetén lehet ez egy kicsit bosszantó)
Még kevés hardware és software készítő reagált az új programra, így kevesebb kisegítő alkatrész és program létezik, mint az elődjéhez
Extrák:
Számos eddig különálló plug-in lett beledolgozva a programba
Különleges rendszerkövetelmények:
OHCI kompatíbilis IEEE1394 interfész és nagy kapacitású 7200RPM UDMA 66 IDE vagy SCSI merevlemez a DV rögzítéshez
Harmadik generációs digitalizáló kártya: Az AdobeŽ PremiereŽ Pro által hitelesített digitalizáló kártya
5.1-es hangkártya és 5.1-es hangfalszett