Papíron tényleg nincs semmi, ami azt sugallná A mestergyilkosról, hogy jól szórakozhatunk rajta, ennek ellenére ez a röpke másfél órányi férfias, kőkemény, önbíráskodó vendetta-hadjárat (melyet Richard Wenk író a 30 évvel ezelőtti verziót jegyző Lewis John Carlinóval együttműködve dobott össze) egyáltalán nem érződik laposnak vagy az intellektualitásunkra nézve inzultálónak és teljes mértékben kielégítő mozis élményt nyújt. Ahogyan az megszokott, Simon West filmje csak rendkívül lazán vett újrája az 1972-es Bronson-darabnak - amellett, hogy a korhoz igazítottak bizonyos összetevőket, némely elemeket az alkotók egy az egyben meg is változtattak (kiemelten a befejezést), ezzel próbálva közönségbarátabbá tenni a történetet.
Mindent összevetve, A mestergyilkos 2011-es köntösbe bújtatott változata az akciójelenetek számát és minőségét, valamint az általában vett adrenalinszintet, pörgősséget tekintve jobb, mint az eredeti, ugyanakkor észrevehetően gyengébb, ha az atmoszférateremtésről és a finomabb pszichológiai alhangokról van szó. Azt nem is említve, hogy a remake lehet ugyan modernizált, feltuningolt és a mai nézőközönség igényeihez igazítgatott, sebesen robogó csoda, ennek ellenére, ha a cselekményben található óriási, teherautónyi méretű lyukak számát nézzük, kidolgozottságban, szerkezeti felépítésében könnyű szerrel alulmúlja elődjét (ami már alapból kellően távol állt a tökéletestől). A mestergyilkos könnyed kikapcsolódást nyújt a thrillerek, illetve akciófilmek kedvelőinek, de az egyenetlen és az elvárásokhoz képest közel sem eléggé impresszív lezárásnak köszönhetően minden bizonnyal csalódást fog okozni azoknak, akik élvezték a '72-es kiadás maró iróniáját.
Képzeljük el, milyen érzés lenne, ha, akár csak egy álomban, Donald Sutherland tűnne fel előttünk - a jelenlegi, idős Donald Sutherland, ősz hajjal, méltóságteljes ősz szakállal, az a Sutherland, aki képes még a legkisebb vendégszerepet is élettel, értelemmel megtölteni - aztán egyik pillanatról a másikra elráncigálnák a szemünk elől, csak hogy betehessék a helyére... Ben Fostert? Ki ne érezné magát átverve? Semmi kivetnivalónk Ben Foster ellen, aki tehetséges fiatalember, na de Donald Sutherland! Ez a rövid hasonlat hibátlanul kifejezi azt, hogy mik is a legfőbb, alapvető gondok Simon West remake-ével.
A mestergyilkos egyedüli menstvára, az egyetlen egy dolog, ami megmenti a mindörökre homályba merüléstől, attól, hogy a filmgyűjtők polcain (már ha egyáltalán felkerül oda) ne a leghátsó sorokban porosodjon az idők végezetéig - Sutherland röpke feltűnésétől eltekintve - a címszereplő, Jason Statham. A brit akciósztár, akihez hasonlatos karizmával és fizikai jelenléttel bíró színész nincs még egy a jelenlegi színtéren, nyers, lakonikus stílusával, bivalyerős vibrálásával szó szerint viszi magával előre a filmet, nyakába veszi azt és áthordozza rajta a továbbgördülni nehezen akaró, döcögős részeken is.
Nem sokkal később a temetőben találkozik Harry fiával, Steve-vel (Ben Foster), akit, hogy saját égő bűntudatát csillapíthassa és egyúttal az apja halála miatt érzett düh hatására szuiciddá vált fiút lenyugtassa, befogad maga mellé, mint tanítványát. Steve gyorsan fejlődik, és egyhamar olyan jól kitanulja a bérgyilkos mesterséget, hogy elkísérheti Bishopot a munkák teljesítésekor, sőt - bár a cég ehhez nem adta jóváhagyását - még egyedül is dolgozhat. Amit Steve még nem tud, hogy az apját éppen aktuális mestere, Bishop ölte meg. Mikor Bishop rájön, hogy a cég átverte őt és Harry valójában nem volt áruló, elkezdi visszafejteni a szálakat és sorra venni a felelőseket. Eközben Steve is egyre közelebb kerül az igazsághoz apja halálával kapcsolatban.
Mesterkéltnek, erőltetettnek és az előtte lévő egy órához furcsa mód nem passzolónak hat, aminek megvan persze az oka. Egy el nem hanyagolható eltéréssel, de nagyjából a 72-es filmből lett átemelve. Ugyanakkor a két központi karakter kapcsolatában, illetve abban, ahogyan eljutnak oda, ahol az utolsó felvonáskor vannak, szubtilis, valamint jóval jelentékenyebb különbségek is vannak az egymástól 30 év távolságra lévő produkciók között. Mindezekből kifolyólag ami 1972-ben működött, az most görcsös nyögve akarásnak tűnik. Ha A mestergyilkos remake meg is tartotta volna teljes egészében az eredeti befejezést, az a többi változtatás fényében ugyanúgy életképtelen lett volna, viszont legalább nem érződne annyira összeszedetlennek és mesterségesnek, mint ha csak a kirakós egy-két darabkája elveszett, vagy kimaradt volna az összerakáskor.
Mit lehetne elmondani Jason Stathamról, ami ne derülne ki még az egyszeri laikus számára is első ránézésre, vagy éppen bármelyik tetszőlegesen kiválasztott filmjét végigülve? Nem kell hozzá filmszakértőnek vagy hivatásos esztétának sem lenni, hogy felismerjük a tényt: Statham egy alaposan beskatulyázott színész. Nehéz elképzelni róla, hogy valaha is áttévedne más területekre és merőben más jellegű figurákat alakítana, mint amiket jelenleg megenged számára a nem túlságosan bő repertoárja.
Az erőszak néha meglepően magas szinteket ér el, de véleményem szerint simán kétszer-háromszor ennyit és még merészebb megoldásokat is el tudott volna bírni a film. A mestergyilkos a szíve mélyén egy nagy, harsány B-film szeretne lenni, és időről időre felbukkannak ennek a jelei, de minden bizonnyal sem a stúdió, sem a stáb (vagy ha ők mégis, akkor a stúdió ebben megakadályozta őket) nem akarta teljes erővel ilyen irányba elvinni a dolgokat. Eltúlzott véresség, látványos robbanások, pár nevetséges egysoros; ez egy macsó film, női karakternek semmi hely sem jut benne, de sajnos mindeközben a Bishop-Steve közti apa-fia, vagy testvéri kapcsolat sem vezet sehova, nincs kibontva eléggé, és amilyen hamar jön, olyan gyorsan semmivé is válik. A forgatókönyvnek a karakterfejlődés és a szerkezeti kidolgozottság semmiképp sem erőssége.
A mestergyilkos előzetes
A mestergyilkos / The Mechanic (2011)
- Műfaj: Akció
- Hazai premier: 2011. április 07.
- Rendezte: Simon West
- Hossz: 92 perc
- Szereplők: Jason Statham, Ben Foster, Donald Sutherland, Mini Anden, Tony Goldwyn
- Forgatókönyv: Richard Wenk, Lewis John Carlino
- Operatőr: Eric Schmidt
- Vágó: T.G. Herrington, Todd E. Miller
- Zene: Mark Isham
- IMDb: 0472399/
- Gyártó: Millennium Films
- Forgalmazó: Fórum Hungary
- Honlap: forumhungary.hu/amestergyilkos