Transz filmkritika

2013. június 05.
72.3261
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Steven Soderbergh után az angol Danny Boyle lep meg bennünket azzal, hogy úgyszintén a thriller műfajában próbálkozik, merőben más vizekre evezve ezáltal, mint amit eddig megszoktunk tőle. A Gettómilliomossal Oscar-díjat nyert rendező, akinek többek között a Trainspotting, a 28 nappal később, a Napfény valamint a 127 óra című mozikat is köszönhetjük, a Sekély sírhanttal ugyan tett már korábban egy kisebb kiruccanást a zsáner felé, vérbeli thrillert még nem forgatott, munkáira - a markáns drámai megközelítés mellett - leginkább a sajátos brit humor volt jellemző. A Transz ezzel szemben egy igazi krimi és pszichológiai thriller keveréke, némi romantikával és az elmaradhatatlan fekete humorral megfűszerezve.


A drámában erős direktor ezúttal is lendületes és szórakoztató mozit készített, mely azonban meglehetősen elrugaszkodik a valóságtól annak érdekében, hogy minél többször lephesse meg a nézőket. A történet egyszerű képrablásként indul, majd a hipnózisnak és egyéb manipulációknak köszönhetően egyre inkább belemélyedünk az emberi lélek és viszonyok szövevényes rejtelmeibe - némiképp hasonlóképpen, legfeljebb jóval kevésbé szikár és száraz módon ábrázolva, mint Soderberg Mellékhatások című filmjében. A Transz központi alakja és egyben alanya Simon (James McAvoy), egy képzőművészeti árverésvezető, aki be akarja bizonyítani, hogy bárki képes ellopni egy dollármilliókat érő festményt egy aukciós házból. Ennek érdekében összeáll a tökös Franck (Vincent Cassel) által vezetett bandával, és segítségükkel sikerül is végrehajtania a rafinált bűntényt.


Franck (Vincent Cassel) hiányérzete nem alaptalan

Franck (Vincent Cassel) hiányérzete nem alaptalan


Igen ám, csakhogy közbejön egy "aprócska" bökkenő: az akció során ugyanis Simon a fejét érő nagyerejű ütés következtében elveszíti rövidtávú emlékezetét, s ily módon képtelen felidézni, a nagy kavarodásban hová is rejtette az ellopott festményt. Gyanakvó társai hiába igyekeznek kiszedni belőle szép szóval, majd egyre durvább eszközökkel az áhított információt, a pórul járt fiatalember, bármennyire is szeretne, nem tud válaszolni a neki szegezett kérdésre. Problémáját és az orvosok tehetetlenségét látván Franck végül egy hipnózissal foglalkozó pszichológushoz, Elizabeth-hez (Rosario Dawson) fordul segítségért, aki Simon emlékeiben kutatva reméli feltárni annak titkát. S miközben a talpraesett nő minden tőle telhetőt megtesz a siker érdekében, egyre mélyebbre merülve Simon tudatalattijába fokozatosan olyan dolgok kerülnek a felszínre, melyek nem csupán a festményért folytatott versenyfutás menetét, de mindannyiuk életét gyökeresen megváltoztatják.

Elizabeth (Rosario Dawson), az emberbűvölő

Elizabeth (Rosario Dawson), az emberbűvölő


Talán nem árulok el túlságosan sokat azzal, hogy a cselekmény egyre bonyolultabbá válása végül oda vezet, hogy egy idő után már valóban csak találgatni tudunk az egyes szereplők tetteivel és motivációival kapcsolatban, ahogy a forgatókönyv, illetve a direktor eljátszik a valóság és a képzelet határán mozgó eseményszálak összeszövésével. A filmben lassanként előtérbe kerülnek a túlfűtött érzelmek, félelmek, az agresszió, valamint egyéb ösztönök és vágyak, mint például a szexualitás - egyszóval távolról sem gyerekmesével van dolgunk (nem véletlen tehát a 16-os korhatárkarika). A kiszámíthatatlanság, az állandó bizonytalanság megunhatatlanul viszi előre a cselekményt, s bár a történet kellő odafigyelés mellett végig követhető marad, Boyle mindvégig gondoskodik róla, hogy ne legyenek kapaszkodók, például család, barátok vagy egyéb külső segítség formájában.

Nyugi srácok, nem direkt csinálom!

Nyugi srácok, nem direkt csinálom!


A főszereplők, akik sajátos háromszöget alkotnak egymással, bizonyos szempontból mind törvényen kívüliek, illetve azzá válnak, miáltal csak önmagukra számíthatnak. Ahogy általában igaz az életben, egyikük sem csupán jó vagy rossz tulajdonságokkal bír, s bár mindegyiküknek megvan a maga értékrendje, tetteik sajátos mozgatórugói korántsem mindig egyértelműek. Vagyis a bonyodalmat elsősorban az okozza, hogy a néző nem lát bele a fejükbe - a hipnózis alanyául szolgáló Simont leszámítva, akinek viszont amnéziája és az őt ért egyéb hatások miatt egyre kuszábbak és zavarodottabbak a gondolatai, miközben nem tudjuk, elméje milyen további titkokat rejt magában. Így "hőseinknek" a hazugságok és manipulációk sűrű hálóján kell átrágniuk magukat - természetesen velünk, nézőkkel együtt - míg végül eljutnak a megoldáshoz. Szerencsére a befejezés küszöbén a rejtvény érthető és kielégítő módon megmagyarázásra kerül, így nem marad bennünk hiányérzet a lezárás után, legalábbis ami a cselekmény komplettségét illeti.

Simon valósággal meghasonlott önmagával

Simon valósággal meghasonlott önmagával


A tartalom minőségi részét tekintve azonban meg kell jegyezni, hogy az emberi elme rejtélyes zugaiba tett kirándulás felettébb érdekes és izgalmas ugyan, a pszichénk működéséről festett kép erősen torzít, ami végül már gátjává válik a hihetőségnek, s ezáltal a látottak befogadásának - egyéni ingerküszöbtől függően, természetesen. Noha a hipnózisról alkotott kép nagyjából hitelesnek mondható - e téren meglátszik a szakértő bevonásának jótékony hatása -, a cselekmény apró részletei, a szereplők tettei és jellemábrázolása több helyen is sántítanak, egy idő után túl sok a fikció és az elvonatkoztatás. Amellett, hogy emiatt egyes fordulatok meglehetősen logikátlannak vagy valószerűtlennek tűnnek, az emberi határokat feszegető forgatókönyv alkalomadtán alaposan túllő a célon, ezért a film mondanivalója, illetve lehetséges üzenete - miszerint a világunk, amelyben élünk, jóval illuzórikusabb, mintsem gondolnánk, a realitás és a képzelet megkülönböztetése ezért tévútra vezethet bennünket - a való világban élő nézők számára majdhogynem értékelhetetlen szinten marad.

Ha valaki segíthet, az egy ilyen hölgyemény

Ha valaki segíthet, az egy ilyen hölgyemény


Mindettől függetlenül a karakterábrázolás igen erős a filmben, és összességében a színészi játék is nagyon rendben van. A tehetséggel bőven megáldott James McAvoy (Az utolsó skót király, Wanted, X-Men - Az elsők) ezúttal is remekül helytáll, így minden további nélkül elhisszük neki azt az átalakulást, melyen Simon átmegy a történet során. A szorult helyzetben lévő árverésvezető kétségtelenül a legkomplexebb karakter, nagyon is esendő és hibákkal teli, s bár ő az áldozat, személyisége jóval több aspektussal rendelkezik az egyszerű palimadárnál. Rosario Dawson játéka szintén kielégítő, noha őrá aligha a színészi teljesítményéről fogunk emlékezni, lévén külső adottságai fokozottan hangsúlyos szerepet kapnak a filmben. Ennek ellenére jól átjön Elizabeth, a modern, erős nő szerepében, aki érzékenysége mellett igen határozott és mindig tudja, mit akar. Mellettük mintegy harmadik pillérként funkcionál Franck, remekül kiegészítve a különböző jellemű figurák felhozatalát. Némi negatívum, hogy Vincent Cassel fenyegető és intelligens ugyan keményvonalas bűnözőként, viszont a sebezhető és önmagában kételkedő ember árnyalt figurájának szerepében már kevésbé hiteles - ugyanakkor jó pontnak számít, hogy nem az a tipikus angol gengszter, hanem ő is jóval frissebb és összetettebb karakter a megszokott klisékhez képest.

Ha az alternatív módszer nem volna nyerő...

Ha az alternatív módszer nem volna nyerő...


Mint ahogy a Transz is jóval több egy újabb angol gengszterfilmnél - annak ellenére, hogy a londoni helyszín a történet meghatározó részévé vált, elősegítve a film európai moziként való öndefiniálását. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Boyle csak azért forgatott végül Londonban, mert a 2012-es olimpia megnyitójának rendezése jó időre oda kötötte.) A rendező sajátos angol humora ezúttal is érvényesül, ami annak ellenére üde színfoltja a produkciónak, hogy a cselekmény előrehaladtával fokozatosan kimerül. Mindazonáltal a rendezés és a vágás, ahogy már megszokhattuk, látványos és pörgős, az alkotók tehát nem hagynak bennünket unatkozni, amihez a nagyszerűen megválasztott, modern zenei- és hangzásvilág úgyszintén nagyban hozzájárul. Rick Smith elektronikus taktusokkal kísért zenéje nagyon illik a film szürreális világához, a látvánnyal összhangban kihangsúlyozva a hipnotikus hangulatot.

Egy törékeny pillanat

Egy törékeny pillanat


Az egyetlen igazi probléma tehát a realitás hiánya, illetve jelentős torzulása egy abszolút valós alapokra helyezett történetben. Amennyire realista - sőt már-már naturalista - módon volt képes Danny Boyle feszültséget teremteni a filmvásznon például a 127 óra megtörtént eseményeinek bemutatása során, annyira elrugaszkodott a valóságtól a Transz esetében. Ugyanakkor a tény, hogy a film első látszatra egy "hétköznapi", a moziban már sokszor látott amnéziás történetnek tűnik, később azonban ennél jóval összetettebb sztori bontakozik ki előttünk, mindenképpen az alkotók kreativitását dícséri, a néző számára pedig képes újra meg újra a meglepetés erejével szolgálni. Az emberi viselkedés végleteit sikerült kellőképpen kidomborítani, vagyis az agresszió, a kapzsiság, a kétségbeesett vágyakozás bemutatása elsőrangú, ahogy azt Boyle-tól már megszokhattuk.

Teljes homályban

Teljes homályban


Bár a téma kétségtelenül elgondolkodtató, a realitás hiánya, illetve jelentős torzulása, valamint a karakterábrázolás apró hiányosságai és logikátlanságai miatt a Transz nem nevezhető mérföldkőnek vagy időtálló klasszikusnak. A látottakat helyükön kezelve azonban mindenképpen élvezetes és szórakoztató, habár könnyen feledhető mozit láthat, aki jegyet vált rá.

Transz előzetes

 

Transz / Trance (2013)

  • Műfaj: Thriller
  • Hazai premier: 2013. június 06.
  • Rendezte: Danny Boyle
  • Hossz: 101 perc
  • 2013-06-05 13:50:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/transz_1.jpg
  • Szereplők: James McAvoy, Rosario Dawson, Vincent Cassel
  • Forgatókönyv: Joe Ahearne, John Hodge
  • Operatőr: Anthony Dod Mantle
  • Vágó: Jon Harris
  • Zene: Rick Smith
Danny Boyle 101 Rick Smith 2013-06-05 13:50:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/transz_1.jpg
18 hozzászólás

kishege2003

12 éve, 5 hónapja és 14 napja

Jónak látszik listás lett. mosolygó smiley Mióta kapták fel ennyire ezt a kölyköt ? meglepett smiley

válasz erre

rDAVE

12 éve, 5 hónapja és 20 napja

Jól zavarja össze a nézőt, hangulatos, látványos, de annyira nem üt nagyot, mint kellene egy hasonló thrillernél, itt-ott azért meglepett, viszont végig lekreáltam minden lehetséges verziót, így a végére leszűkült a kör és elmaradt a meglepetés. röhögő smiley Azért tetszett és ismét random választottam, csak utólag olvastam el a kritikát. mosolygó smiley

válasz erre

wegh

12 éve, 7 hónapja és 24 napja

Nekem egy kicsit túl vontatott volt. szomorú smiley

válasz erre

juhaszandor

12 éve, 7 hónapja és 25 napja

Kár, hogy nincs pontozás :/ De nem is kell, ott a teljes cikk röhögő smiley

válasz erre

Yanez

12 éve, 9 hónapja és 7 napja

Az elmúlt idők egyik legjobb filmje, amit láttam!

válasz erre

DNS

12 éve, 9 hónapja és 7 napja

Coxi3 írta:
Szerintem meg nem volt egy nagy durranás egy film!Sok szerintem neki az a 10! mosolygó smiley
Az igazából nem 10, filmeknél valójában nincs pontozás...

válasz erre

Coxi3

12 éve, 9 hónapja és 7 napja

Szerintem meg nem volt egy nagy durranás egy film!Sok szerintem neki az a 10! mosolygó smiley

válasz erre

bRANC

12 éve, 9 hónapja és 7 napja

Vendég írta:
Nagyon tetszett a film. Felüdülés volt az amerikai kliséhalmok helyett egy ilyet látni.. "Folyik" a film,nem darabos, nem részekből áll.. A képi világa és mellé a zene is kiemeli a mostani tucatok közül..
Pontosan, bár azért figyelni kell mert meg tud keverni...
(De ha belegondolunk picit eredet feeling, itt is egy csaj cseszi el az álmo/transz -okat röhögő smiley)

válasz erre

Vendég

12 éve, 9 hónapja és 7 napja

Nagyon tetszett a film. Felüdülés volt az amerikai kliséhalmok helyett egy ilyet látni.. "Folyik" a film,nem darabos, nem részekből áll.. A képi világa és mellé a zene is kiemeli a mostani tucatok közül..

válasz erre

Vendég

12 éve, 10 hónapja és 15 napja

Jó film mindenkinek ajánlom aki szereti az izgalmas krimit.

válasz erre

Vendég

12 éve, 10 hónapja és 21 napja

Érdekes filmnek látszik de én is kivárom, drága a jegy!röhögő smiley

válasz erre

Vendég

12 éve, 10 hónapja és 23 napja

Kivárom dvd-n.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 

kapcsolódó hírek, cikkek

Novokain

Novokain

Gyilkos randi

Gyilkos randi

Fekete táska

Fekete táska

legutóbbi hozzászólások
 
totyak profilja