Dragon Age: Origins teszt

2010. január 12.
76.6051
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Yoyo profilja, adatai
Yoyo
A Sárkányok Kora eljött. Élővilágunk sötétbe borul, erdőinket, mezőinket, városainkat felemésztik a Sötétség Ivadékai. A legnemesebb harcosok, leghatalmasabb mágusok szövetkeznek azért, hogy megtisztítsák a kontinenst a sötét erőktől. De az ember ember marad, s mint ilyen, gyarló. Hiába törpék és a tündék álságos szövetsége, hiába tűnik úgy, egységben mindent legyőzhetünk. Mert a félelem, a hatalomvágy sokkal nagyobb úr, mint a legnemesebb cél, amit magunk elé állítunk. Ha a világ pusztulásra ítéltetett, s össze kellene, hogy fogjunk, akkor mindig lesz valaki, aki lehetőséget lát a káoszban. Lehetőséget arra, hogy ő uralkodjon minden felett. S mikor a legnagyobb szükség lenne ezen személy segítségére, ő mosolyogva fordít nekünk hátat. Az ellenség, a démoni erő túlerőben van, s ez ellen szinte semmit nem tehetünk.

/>
Dragon Age: Origins teszt - 2. kép

A Dragon Age: Origins a tavalyi év egyik legnagyobb meglepetése szerepjátékos szemszögből nézve. A BioWare-től már megszokhattuk, hogy csak és kizárólag minőségi játékokat tesznek le az asztalra. A leghíresebb RPG játékok között megannyin díszeleg a cég neve, gondoljunk csak a Mass Effect-re, a Baldurs Gate-re. Ez a mesterségük, ebben a legjobbak. Olyan kísérletezős szerepjáték is fűződik a nevükhöz, mint a Jade Empire, amely a távol-keleti harcművészetek és mitológia világába engedett betekintést. Nem véletlenül említem meg ezt a játékot, hiszen rengeteg hasonlóságot lehet felfedezni közte és a Dragon Age: Origins között. Bár ez utóbbi témája a hagyományos szerepjáték-világ, sárkányokkal, varázslókkal, törpékkel és tündékkel, a hasonlóság mégis szembeötlő, s leginkább a játékmenetben csúcsosodik ki.


Dragon Age: Origins teszt - 3. kép

Történetünk kezdetén három fajból (ember, törpe, tünde), három kasztból (harcos, varázsló, tolvaj) és hat előtörténetből (nemes ember, ember/tünde varázsló, városi tünde, Dalish tünde, nemes törpe, városi törpe) választhatunk. A játék zsenialitása már itt érezhető, hiszen szemben a más játékoknál megszokott pár soros előtörténettel, itt komolyan befolyásolja a származás a játékmenetet. És ez nem csupán abban nyilvánul meg, hogy egyes helyeken máshogy reagálnak a világ lakói a karakterünkre; itt, kérem szépen, a játék első 2-3 órája is teljesen más, attól függően, hogy mit választottunk. Ha nemes embert, akkor lovagregényhez hasonlóan indul a történet; mi vagyunk az egyik nemes fia, s a vár falain belül kell ténykednünk. Ha varázslót favorizálunk, akkor az asztrál-síkon kell bizonyítanunk először, majd a varázslótorony falai között bonyolódik a történet. Dalish tünde esetén egy erdő fái között ténykedhetünk két-három óráig, míg városi tündével egy gyönyörű városka lesz az első állomásunk. S ez még csak a kezdet a Dragon Age: Origins megannyi meglepetéséből, ami miatt nem egyszer, de nem is kétszer viszi végig a játékot az, aki fogékony az ilyesmire.

Dragon Age: Origins teszt - 4. kép

Az irányítás elsőre kissé fura, túl bonyolultnak tűnik. Igaz, ez szerepjáték-betegség, hiszen nincs más stílus a videojátékok között, ahol ennyi mindennel kellene foglalkozni. Karakterlapok, varázslatok, hátizsák tartalma, térképek tucatja nehezíti a tájékozódást a rendszerben, de pár óra játék után megszokható, s értelmet is nyer rengeteg fejlesztői döntés a felhasználói felület kapcsán. Vegyük példának a csata közben felhozható radiál-menüt, melynek hatására megáll a játék, s rengeteg dolog közül válogathatunk segítségével. Ilyen módon választhatunk ki gyorsan olyan varázslatokat, képességeket, amiket alapból nem állítottunk egy gombra se, de ugyanígy gyógyíthatjuk magunkat, vagy éppen az akciógombokra rakhatunk különféle képességeket. Nem egyszerű megszokni, hogy mi hol található ebben a menüben, sőt, a gombokra is furcsa lesz az elején új képességeket implementálni, de idővel gyerekjátékká válik az egész.


Dragon Age: Origins teszt - 5. kép

Képességekből, valamint varázslatokból rengeteg van, ezért jobb, ha minél gyorsabban megszokjuk a radiál-menü használatát. Ezen kívül összesen hat különféle dolgot rakhatunk akciógombokra, ezzel is kissé gördülékenyebbé tehetjük magunknak a harcokat. Minden képességnek és varázslatnak négy szintje van, de ez nem azt jelenti, hogy csupán erősebbé válik az adott speciális támadás. Ha például varázslóval a fagy képességet fejlesztjük, akkor első szinten egy sima hógolyót dobunk, másodikon a csapattársak fegyverét vértezhetjük fel fagysebzéssel, harmadikon egy adott területen fagyasztunk illetve lassítunk le mindenkit, míg a legutolsó szinten egy nagy sebzésű jégviharral támadhatjuk meg a szerencsétlen ellenfeleket. E miatt a szintezési rendszer miatt több száz varázslat és speciális támadás áll a rendelkezésünkre, így a mindössze hat akciógomb kevésnek tűnik. Érdemes jól megfontolni, mivel indulunk harcba, éppen azért, hogy ne kelljen hosszú percekkel elnyújtani a csatákat a radiál-menü miatt.

Dragon Age: Origins teszt - 6. kép

Ahol igazán kimagasló a Dragon Age: Origins, az maga a világ, és az azt benépesítő karakterekkel való interakció. Nem véletlenül említettem meg a Jade Empire-t, hiszen ennyi szöveget legutoljára abban a játékban hallhattunk. Gyenge angoltudással rendelkező emberek már foghatják is a legközelebbi szótárat, és felkészülhetnek, hogy a játék legnagyobb részét a párbeszédek teszik ki. Gyakran előfordul, hogy közel fél óráig csak beszélgetni fogunk az emberekkel. A párbeszédek nem csupán az alap történeti szálat bonyolítják, hanem fontos részét képezik magának a játékmenetnek is. Jól fontoljuk meg, mikor mit és kinek mondunk, hiszen komolyan befolyásolni tudjuk a történetet. Szemben pl. a Mass Effect első részével, ahol sokszor mindegy volt, mit válaszoltunk egy-egy karakternek, itt bizony életek, barátságok, városok függhetnek egy kimondott szótól, s mindez jóval gyakrabban fordul elő, mint az előbb említett űr-eposzban. Erre még a származásunk is rátesz egy lapáttal, hiszen nem mindenki hajlandó szóba állni mondjuk egy törpével. A párbeszédek zseniálisan vannak megkomponálva, s míg az elején nyűgnek érezhetjük a szűnni nem akaró beszélgetéseket, egy idő után azt vesszük észre, hogy mindenkivel traccsolunk egyet, akivel lehet. És rengeteg mindenkivel lehet, még a legutolsó városi őrök is gyakran szólítanak meg minket.

Dragon Age: Origins teszt - 7. kép

És hogy ne érezzük magunkat egyedül, gyakran társak is szegülnek mellénk, ami azért is öröm, mert a harcban is segédkeznek. Ha van velünk legalább egy társ, akkor át tudunk váltani rá, s őt is irányíthatjuk. Ezért, ha elhalálozunk, azonnal átválthatunk a legközelebbi segítőre, hogy tovább tudjunk harcolni. Érdemes tehát minden követő karakterlapját tüzetesen átböngészni, s kideríteni, ki miben a legjobb, illetve milyen képességekkel rendelkezik az illető. Így ha csatába keveredünk, és kénytelenek vagyunk mást irányítani, mint az alap karakterünket, akkor nem fogunk bambán a képességekre nézni, hogy mi micsoda. Több tucat követő van a játékban, s nem mindenki társul hozzánk, így ahhoz, hogy mindegyiket kipróbáljuk, nem elég egyszer végigvinni a játékot. A BioWare szerepjátékoknál már megszokhattuk, hogy ha több követőnk van, akkor azok néha beszélgetnek egymással, s ez itt is hasonlóan működik. Egyes karakterek utálják egymást, s egyfolytában beszólogatnak a másiknak; mások bölcselkednek a történéseken; s van, aki csak ugatni tud, de azt rendszeresen (hiszen kutya is társulhat hozzánk).


Dragon Age: Origins teszt - 8. kép

A világ hatalmas, ehhez nem férhet kétség. A szerepjátékok legapróbb részleteitől gazdag a Dragon Age: Origins, kezdve az erdőktől a varázslótornyon át a városokig, szinte minden megtalálható, amit csak el tudunk képzelni. A pénz is szerepet kap a játékban, igaz, csak bő öt órával azután, hogy nekikezdtünk a történetnek. A játékidő szinte felfoghatatlan, hiszen akár negyven órát is beleölhetünk egyetlen végigjátszásba, de akkor még szinte semmit nem láttunk. Több tucat mellékküldetés gondoskodik arról, hogy az élmény hosszan tartson, s a különféle kezdőtörténetek és végjátékok miatt akár hatszor is érdemes nekiállni a Dragon Age: Origins-nek. Az újrajátszások során,ha máshogy döntünk, mint legutóbb, akkor komoly változásokat fedezhetünk fel a világban. Egyszerűen olyan kidolgozott az egész univerzum, hogy szavakkal szinte lehetetlen leírni. Ehhez még vegyük hozzá az olykor Gyűrűk Ura magasságába szárnyaló jeleneteket és történetet, s végeredményként megkapjuk a tavalyi év legjobb nyugati stílusú fantasy-szerepjátékát.

Dragon Age: Origins teszt - 9. kép

Szintén nincs okunk panaszra, ha magát a körítést vesszük. Bár helyenként nem a legszebb játékkal van dolgunk, mégis olyan apró részletességgel vannak kidolgozva az egyes helyszínek, hogy nehéz lenne bármibe is belekötni. Minden természetesnek hat, a városok tökéletesen és átláthatóan vannak felépítve, az effektek nem túl pompásak ugyan, de a feladatukat tökéletesen ellátják. Talán az egyetlen, amibe bele lehet kötni, az a messzi táj sivársága, valamint a fák-bokrok kidolgozottsága, de semmi sem lehet tökéletes. Ami miatt azonban ismét kénytelenek vagyunk fejet hajtani a fejlesztők előtt, az a hangvilág. Ilyen gyönyörű áriát, mint amivel a Dragon Age: Origins indul, már régen hallottam (talán a Too Human viking-operája volt még ennyire stílusos, kár hogy a játék nem volt jó). A szinkronszínészek remekelnek, a párbeszédek erősek, minden szereplőhöz tökéletesen illik a hang. A zenék igazi remekművek, amikor kell, hősies traktusokat hallhatunk, máskor pedig andalítóan lágy hangszerelésű muzsikák kényeztetik a hallójáratainkat. Bár grafikailag a játék nem vetekedhet pl. a Mass Effect-el, hangok és zenék terén az egyik legjobb, amivel az utóbbi időben találkoztam. És a szerepjáték az a műfaj, aminek a hangulatát a rossz hangokkal könnyen el lehet szúrni.

Dragon Age: Origins teszt - 10. kép

Nem is emlékszem már rá, mikor játszottam ennyire összetett fantasy-szerepjátékkal, mint a Dragon Age: Origins. Lassan és nehézkésen indul be egyes előtörténeteket kiválasztva, de minden egyes perc, amit a játékkal töltöttem, élvezetes volt. Eddig is tudtam, hogy a BioWare neve garancia a minőségre, de ettől a játéktól nem vártam olyan sokat. Aztán, amikor már hajnali négyet ütött az óra, és még mindig csak kalandoztam a világban, rájöttem, hogy ez már nem is egy sima játék; sokkal inkább egy tisztelgés az egész műfaj előtt, olyan, amilyennek minden szerepjátéknak lennie kellene. Mert mitől is válik RPG-vé egy játék? A kardoktól, a képességektől? Véleményem szerint a legfontosabb dolog, hogy a világ hiteles, hihető, és interaktív legyen. Hogy döntéseinkkel tényleg befolyásoljuk a környezetünket, érezzük, hogy valóban számítunk. A Dragon Age: Origins pont emiatt magasodik jóval a hasonszőrű játékok fölé. Ha imádod ezt a stílust, semmiképpen se hagyd ki ezt a játékot, mert nem hinném, hogy valaha is játszottál ehhez hasonlóval.

Dragon Age: Origins / Tesztplatform: XBOX360

kihagyhatatlan!
  • Stílus: RPG
  • Megjelenés: 2009. november 03.
  • Ár: 11.900 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • összetett világ
  • érdekes karakterek
  • tökéletes hangok
  • származás szerepe
  • nehéz beleszokni
  • ha még nincs a polcodon
  • Hang
    10
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    10
9
9 hozzászólás

BDSAeron

14 éve, 6 hónapja és 12 napja

A tavalyi BGS-en vettem, szinte semmi pénzért. Nagyon tetszett. Igaz a BioWare-től a MassEffect sztem jobb húzás volt, ennek ellenére ez is nagyon jó lett

válasz erre

Yoyo

16 éve, 7 hónapja és 7 napja

igazából a harc volt az egyetlen gyenge pontja a játéknak, azért én se rajongtam, valamint grafikailag is találtam benne helyenként kivetnivalót. Ettől függetlenül a rengeteg lehetőség, a cselekedeteink hatása a világra, és az összetett történet miatt egy kiváló alkotásnak tartom. Szinte mindenkivel beszélgettem benne, akivel lehetett, és ez után azt kell, hogy mondjam, ilyen kidolgozott világgal már régen találkoztam szerepjátékokban.

válasz erre

Protozoli

16 éve, 7 hónapja és 7 napja

Nekem valamiért nem jött be a Dragon Age. Pedig nagyon vártam már, mert én is "old school szerepjátékos" vagyok, mégis csalódás volt több okból is:
1: a képességek használhatatlanok voltak, az íjászom különleges lövései fikarcnyit sem értek (pl. armor csökkentő lövés, és semmi sem változtott, lassító lövés, mire ellőttem, odaért az ellenség stb.) A különleges effektusokat is hiányoltam, legalább halvány kék vagy piros színt húztak volna maguk utána a kilőtt nyilak különeges képességeknél)
2: A karakterek arcmimikája egyenlő volt a nullával, mintha mind érzelemmentesek lettek volna, de a vér az meg rendesen látszott a páncélokon, nem hiszem, hogy az arcjátékot nehezebb lett volna kidolgozni
3: Egy igazi Rpg-ben legalább 7-8 kaszt legyen, ebben meg csak 3 volt. Az igaz, hogy utána volt lehetőség további spéci osztályok felvételére, de én akkor is hiányoltam az elejéről
4: A nehézséget nem sikerült eltalálniuk. Az erdőben minden dög 1-2 ütés/lövés után meghalt (gondoltam nem is mentek, hisz ezek nem olyan erősek), erre egyszercsak felbukkan egy ugyanolyan dög mágusban, aki 1 darab tűzlabdával lapátra rakta az egész csapatot

Lehet, hogy az idők alatt az én igényeim nőttek gigantikus méreteket, de valahogy tényleg nem jött be ez a game.

válasz erre

Vendég

16 éve, 7 hónapja és 8 napja

sziasztok:

válasz erre

Maniac

16 éve, 7 hónapja és 8 napja

Az év szerepjátéka, ez nem is vitás, a BioWare nagyot alkotott. Kíváncsi vagyok Yoyo, mit szóltál volna, ha PC-n tolod ki.mosolygó smiley Minden téren jobb ott a játék, mint konzolon... A teszt persze így is jó lett!mosolygó smiley
Shade, a harcrendszer a játék jellegzetessége, az egyik olyan dolog, amiért az old school szerepjátékosok rákaptak, persze a sok más mellett.
Ez A nagybetűs RPG, nem is lehet vitás, minden szerepjátékot elsöpört, ami megjelent az utóbbi néhány évben, a Baldur's Gate óta nem szórakoztam ilyen jól, bár még korántsem toltam ki az egészet, de a felén már túl vagyok!röhögő smiley Számomra 10/10, a kinézet nem érdekel...mosolygó smiley

válasz erre

Shade

16 éve, 7 hónapja és 8 napja

Shade írta:
Nekem ebben csak a harc nemtetszik. Amiket láttam videókat marha gagyik voltak. A karakter 2-3 másodpercenként ütött néhány sima ütést és ennyi a harc.
Leszámítva a csapattal való ölést.

válasz erre

Shade

16 éve, 7 hónapja és 8 napja

Nekem ebben csak a harc nemtetszik. Amiket láttam videókat marha gagyik voltak. A karakter 2-3 másodpercenként ütött néhány sima ütést és ennyi a harc.

válasz erre

Tibit

16 éve, 7 hónapja és 9 napja

Felkerült a kívánságlistára! kacsintó smiley Bár először a Risen meg a Gothic 3 lesz a favorit, csak utána jöhet! mosolygó smiley

válasz erre

Hori a (hun)

16 éve, 7 hónapja és 9 napja

Hú de félelmetesen kezdtél bele yoyoröhögő smiley

válasz erre
Dragon Age: Origins
11.900 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja